Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Busk Audio M765
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Busk Audio M765

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415>
Author
Message Reverse Sort Order
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Busk Audio M765
    Posted: 12 Mar 2009 at 17:46
Lækkert, jeg kan faktisk godt lide det lidt slidte look.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2009 at 17:43

 
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2009 at 20:51

Så er der sket lidt igen

Et kik ned i de gamle kabinetter inden de slagtes, der var faktisk afstivninger, selv om jeg ikke havde forventet det. Og en masse akustilux, næsten en hel affaldssæk.
 
Og en eller anden form for blygummi, meget tyndt, men det var der dog. dette vil jeg dog skifte når det kommer hjem.
 
 
Et sidste gik på den gamle front, om lidt er der ingen vej tilbage.
 
Det gamle delefilter.
 
Akustilux fra en højttaler.
 
Den gamle port lukkes af, da den nye skal side på fronten.
 
Fronten er væk, og den skrå plade som udgør mellemtone kammeret er sat i, har valgt at bruge viklenbeslag indvendigt for at undgå skruehuller på ydersiden, som så senere skal spartles ud, med de problemer det så medfører.
 
 
Fronterne limes på med dyvler. Til den opmærksomme læser der allerede nu ser jeg ikke har afrundet mellemtone hullet, kan jeg sige at det blev gjort inden de blev limet på.
 
Og så limes der fronter.
 
 
 
 
 
Næste skridt er så at pudse fronterne til så de flugter perfekt med det originale kabinet, og pudse alle sider ned så de er klar til den nye maling.
 
Busk


Edited by Busk - 11 Mar 2009 at 20:54
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 14:21

Originally posted by kappen

Jeps! mls er det eneste rigtige til det formål.

Tænkte det nok

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 12:12
Jeps! mls er det eneste rigtige til det formål.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 12:04
Jeg tror jeg laver en lille hurtig ekstra front og laver målingen på. Det bare MLS målinger der skal laves?

Edited by Busk - 01 Mar 2009 at 12:05
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 11:52
Det er primært mellemtonen som døjer med diffraktions problemer, så du kunne eventuelt forsøge bare at montere den på forsiden/bagsiden og lave 2 forskellige målinger af dette, for at dokumentere effekten af din baffel (måske lige lappe de andre huller til midlertidigt / sætte de andre enheder i).

Kunne ihvertfald være rigtig spændende at se.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 11:20
De nye fronter vejer 7,2 kg pr. stk Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 10:32
Originally posted by Stryg

Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 
 
Faktisk var igår en direkte ordre fra konen om at tage en "gør hvad du har lyst til bare du slapper af med ting du har lyst til dag"Smile, ellers havde jeg arbejdet på svigermor bolig.
 
Asymetrien kom egentlig først ved et uheld, hvor jeg så tog en pause og læste lidt på hi-fi forums osv. og så fladt tanken mig ind at asymetri i rigtig mange dele af højttaler bygningen er godt. Og da jeg trådte lidt tilbage og kikkede på det syntes jeg også det så fedt ud. Jeg har vlagt at droppe affasningen i bunden af højttaleren, det giver ikke noget lyd messigt, og i stedet for vil jeg fræse en 45grader kant på alle de flader der ikke er affaset, jeg bryder mig ikke om skarbe lige kanter.
 
Husk at det her er måden jeg afstresser på, jeg elsker det her, dette er min livsstil. Big%20smile
 
Jeg tager den front, der er som den skal være, med i morgen så du kan se den, dog er der ikke fræst det i bunden og siderne er ikke pudset så de passer ind til kabinetterne endnu, men du kan se idéen med projektet.
 
Jeg skal helt sikker have leget mere med affasede fronter, udvikle den bedste måde at lave dem på og så måle forskellene med og uden.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Stryg View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Feb 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Stryg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2009 at 09:04
Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 


Edited by Stryg - 01 Mar 2009 at 09:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz